Het eerste weekend zit erop

31 augustus 2015 - Rauland, Noorwegen

Wat een weekend!

Na een lange wachttijd op Olso, hebben we gemakkelijk de bus kunnen vinden. Het was een lange reis, maar we hadden gelukkig wifi in de bus. Om 17:00 uur kwamen we aan in Seljord, waar Janneke ons stond op te wachten.

Bij Janneke aangekomen, kregen we een rondleiding door haar huis en een warme maaltijd. Toen we naar Rauland wilde gaan, kreeg Marilise slecht nieuws te horen. Haar oma lag op sterven. Dit was natuurlijk een keiharde klap in haar gezicht. Maar we moesten doorgaan, na even gepraat te hebben zijn we verder gereden naar Rauland.
We hebben de sleutel van het huisje gekregen en hebben nog even wat kleine boodschapjes gedaan. Toen we weer terug waren, waren wij kapot. We hebben gauw onze bedden opgemaakt en zijn gaan slapen, want de volgende dag zouden wij om 08:15 uur weer op stage zijn.

We hebben goed kunnen slapen, alleen het wakker worden was zwaar. We hadden wat ontbeten, boterhammetje gemaakt voor school, tas gepakt en richting school.

Op school aangekomen werden we vriendelijk door iedereen begroet. Al die namen...! Dat wordt toch nog even 2/3 keer navragen.
We mochten die dag met Janneke meelopen. De eerste les was Duits, een rustige les. We hebben onze laptops op het wifi net verbonden, want in het huisje hebben we nog geen wifi. Even iedereen laten weten hoe het gaat.
Helaas kreeg Marilise slechter nieuws toen de les afgelopen was. Haar oma was overleden.
"Uiteindelijk toch de keuze gemaakt om zondag naar huis toe te komen en de begrafenis mee te mogen maken. Vlieg volgende week vrijdag weer terug naar Rauland. Hopen op een goede terugreis en woensdag erbij te kunnen zijn"

Na alles geregeld te hebben, toch nog even bij de Engelse les aanwezig geweest.

Toch heel bijzonder, dat het hier toch heel anders is dan in NL.
- De leerlingen doen hun schoenen uit ( onderbouw )
- De stoelen zijn veel handiger ( voetensteun, leuning makkelijker voor op tafel )
- Er is enorm veel ruimte, niet alleen de klaslokalen maar ook de speelruimte. De leerkrachten hebben ook allemaal een aparte bureau in een andere lokaal.

Na school boodschappen gedaan, eten gekookt en nog even een wandeling gemaakt. Wat zitten wij in een prachtige omgeving!

De zaterdag vloog voorbij. Op tijd opstaan, ontbijtje, naar school ( voor wifi hangjeugd 2.0 ) boodschappen, lunch, spullen pakken, spelletjes gespeeld, eten gekookt, spelletjes gespeeld, film gekeken en geslapen.

Gister stond de wekker om 8 uur. Ontbeten en daarna al gauw richting de bushalte gelopen, want Marilise moest om 09:55 uur al de bus pakken. Ik heb die dag nog een prachtige wandeling gemaakt wat achter de school ligt.

Vandaag begint voor mij mijn eerste stageweek. Super leuk, maar ook wel extra spannend omdat ik nu toch meer "alleen" ben. Maar ik ga er het beste van maken!!

Zo dat was weer een korte update vanuit Noorwegen, Rauland.

Hilsen!

1. Daphne:
    31 augustus 2015
    Superleuk! Veel plezier nog verder en succes met je stage !
  2. Mirjam:
    31 augustus 2015
    Veel foto's maken en goeie ideeën opdoen hè, hebben wij er straks ook wat aan!