Eerste 2 dagen stage

1 september 2015 - Rauland, Noorwegen

Zoo, mijn eerste 2 stage dagen zitten erop en wat heb ik al een hoop geleerd!

Maandag ben ik aanwezig geweest bij de gym van groep 1 ( leeftijd 6 ) en dat was zo leuk. Al die kleine kinderen die zoveel energie hebben. Ik heb een variant van tikkertje in het Engels geprobeerd uit te leggen aan mijn collega en dat was zo leuk om de kinderen dat te zien doen.
Ik heb mezelf meteen huiswerk gegeven. Ze zongen een Noors liedje bij een spelletje. Ik heb meteen gevraagd of ze dat wilde opschrijven voor mij, zo kan ik het de volgende keer beter meezingen ( dat is het idee dan haha )
En ik heb nog bij 2 andere collega's gekeken. Het is zo raar, de tijd vliegt hier voorbij met school.

Het rooster lijkt een beetje op het lesrooster wat je in NL krijg op de middelbare school. 1 uur is 3 kwartier. Het ziet er zo uit:

Les 1 08:45 uur
Les 5 12:45 uur
Pauze 13:30 uur
Les 6 13:45 uur
14:30 uur zijn ze uit.

Dit is ook wel logisch met de afstanden die sommige moeten reizen, maar dit is weer heel anders dan in NL.

Het weer was hier gister ook vele male beter dan in NL. Hier was het "heerlijk" warm en scheen de zon. Ik heb dan ook zeker genoten in de tuin met het uitzicht bij Janneke.

Vandaag was het weer wat minder. Het was een stuk kouder en het regende/miezerde heel de dag door. Maar dat maakt hier niets uit. Weer of geen weer, in de pauzes spelen de leerlingen buiten. En is er een les buiten, gaat dat door.
Vandaag was ik weer bij de gym aanwezig, super leuk om te zien. Maar dit was geen gym, maar "fysieke beweging". Het gaat er dan om dat de leerlingen even hun energie kwijt kunnen. Dat is dan nog eens extra naast de gymlessen. Daar hebben ze in NL op bijna geen enkele school meer tijd voor.
De laatste les vond ik heel leuk om aanwezig bij te zijn. Het lijkt op scouting, maar het is hier gewoon een keuze vak voor klas 8/9/10. Het lijkt een beetje op survivallen, erg leuk. Vandaag hebben ze voor de 2e keer een vuurtje leren maken in het bos met een beperkt aantal spullen ( en in de regen! ). Erg leuk om te zien en om daar bij te zijn.

Morgen ga ik met een invaller meelopen in klas 9 en in klas 5. Ik ben benieuwd! Ik heb er zeker zin in :)

1. Rian:
    1 september 2015
    Gaaf meis!!! Super leuk om zo je belevenissen te lezen. Voelt een beetje alsof we er gewoon bij zijn. Helemaal leuk. Tot later! Vi ses senere!